Hur kommer det sig att vi bedömer chanser och risker olika?


Hur kommer det sig att vi bedömer chanser och risker olika?

I grunden så är det samma sak, fast det ena påverkar oss positivt och det andra negativt.

Om vi tar det här med chansen att vinna ”drömvinsten” på lotto, med en enkelrad, så är chansen en på 336 miljoner. Ändå så spelar vi, och hoppas att vinna. Trots att chansen är så liten.
Totalt så spelar vi svenskar på alla spel för ca 36,5 miljarder kronor per år, eller utslaget per person, ca 5000 kronor. Per år!

I Sverige finns det enligt SCB, 1 997 244 lägenheter i småhus.
Risken att drabbas av en brand i ett av dessa småhus och som räddningstjänsten behöver rycka ut på,
är en på 530.
Det skulle innebära att chansen, eller är det risken, att drabbas av brand i sin villa, är ca 634 tusen gånger större, än att vinna ”drömvinsten”. Ändå tänker vi om bränder att ”det drabbar inte mig”. När vi istället borde tänka tvärt om. Det kan hända mig!

 Att pengar går upp i rök när vi spelar för dem, det kan man väl acceptera, men när hus och hem, samt människoliv går upp i rök, för att vi inte vill satsa tillräckligt på vårt eget skydd, det har jag svårare att förstå.

Detta text har jag hämtat på följande sida: http://brandskyddsforeningen.blogg.viivilla.se/



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0